Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(comment2,)
(Ingen links virkede-det gør de nu)
(3 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
comment2,
+
'''Helsingør Værft''' eller som virksomheden oprindelig hed, '''Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri''', blev oprettet i 1882 af [[Mads Holm]] og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
 +
 
 +
{| class="wikitable" border=0
 +
 
 +
|- valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:Hg-02Dronningen.jpg|thumb|150px|Hjuldamperen Dronningen af Kalundborg på ophalerbeddingen. Skibet, der er bygget i England, blev dansk i 1888. Det forliste i 1916]]
 +
|[[Billede: Hg-04folk-i-kran.jpg|thumb|150px|Mænd i en kran/wirespil monteret på et skib. År?]]
 +
|[[Billede:Hg-05mand-i-kran.jpg|thumb|150px|En mand i kran/wirespil monteret på et skib. År?]]
 +
 
 +
|- valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:H.V.Grovsmedien.1928.jpg|thumb|150px|Grovsmedien 1928. Der arbejdes ved ambolte og esser]]
 +
 
 +
|[[Billede:Helsingør-Værft-1938.jpg|150px|thumb|Helsingør Værft 1938]]
 +
 
 +
|[[Billede:b20208HelsingorVaerft19621113.jpg|150px|thumb|Helsingør Værft 13/11 1962. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:b20158Sprogoe196201.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning januar 1962 - dobbeltdækkeren Sprogø. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|- valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:B20219Disko_19630213.jpg|150px|thumb|Grøndlandsskibet Disko på værft. Det ligger skævt på grund af en tankprøve. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/2 1963]]
 +
 
 +
|[[Billede:B20330Stabelafloeb-19650923.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning 23/9 1965. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B21289Stabelafloeb-19680613.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning M/S Dorte Skou 13/6 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B21557MS_Polsk_skib_paa_vaerft_19690213.jpg|150px|thumb|Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|- valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:B21163Hovedbygn-1968.jpg|150px|thumb|Hovedbygningen 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B21898Sveaborg-19700227.jpg|150px|thumb|M/S Sveaborg i Helsingør havn 27/2 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|- valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:B21664MS_Sweborg_repareres_19690508.jpg|150px|thumb|M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]]
 +
 
 +
|- valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B30041DorteSkou730516.jpg|150px|thumb|Dorit Skou bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen]]
 +
 
 +
|[[Billede:B30409HV740328.jpg|150px|thumb|Krydstogtskibet Golden Odyssey blev bygget til rederiet Royal Cruise Line, Piræus. Foto Anne-Sofie Rubæk 28/3 1974]]
 +
 
 +
|[[Billede:Skib-i-dok1960.jpg|150px|thumb|Skib i tørdok ca. 1960]]
 +
 
 +
|-valign="top"
 +
 
 +
|[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]]
 +
 
 +
|}
 +
===Litteratur===
 +
[https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A43266470 Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.]
 +
 
 +
[https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A25588223 Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.]
 +
 
 +
[https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A27146384 Persillegartneren, Nødbremsen og alle de andre : nye og gamle øgenavne fra Helsingør og omegn / af Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2007.]
 +
 
 +
===Eksternt link===
 +
[http://www.helsingormuseer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=115 Værftsmuseet i Helsingør ]

Versionen fra 16. dec 2019, 14:19

Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed, Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, blev oprettet i 1882 af Mads Holm og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.

Hjuldamperen Dronningen af Kalundborg på ophalerbeddingen. Skibet, der er bygget i England, blev dansk i 1888. Det forliste i 1916
Mænd i en kran/wirespil monteret på et skib. År?
En mand i kran/wirespil monteret på et skib. År?
Grovsmedien 1928. Der arbejdes ved ambolte og esser
Helsingør Værft 1938
Helsingør Værft 13/11 1962. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Stabelafløbning januar 1962 - dobbeltdækkeren Sprogø. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Grøndlandsskibet Disko på værft. Det ligger skævt på grund af en tankprøve. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/2 1963
Stabelafløbning 23/9 1965. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Stabelafløbning M/S Dorte Skou 13/6 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Hovedbygningen 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
M/S Sveaborg i Helsingør havn 27/2 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973
Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Dorit Skou bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen
Krydstogtskibet Golden Odyssey blev bygget til rederiet Royal Cruise Line, Piræus. Foto Anne-Sofie Rubæk 28/3 1974
Skib i tørdok ca. 1960
Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978

Litteratur

Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.

Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.

Persillegartneren, Nødbremsen og alle de andre : nye og gamle øgenavne fra Helsingør og omegn / af Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2007.

Eksternt link

Værftsmuseet i Helsingør

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.