Forskel mellem versioner af "Helsingør Station"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
Linje 1: Linje 1:
 
[[Billede:Jernbanestationen.jpg|right|thumb|275px|Stationen fotograferet i 1907 eller umiddelbart efter, da [[Hornbækbanen]] dette år fik tilladelse til at holde ved en lav perron udfor Toldkammeret]]
 
[[Billede:Jernbanestationen.jpg|right|thumb|275px|Stationen fotograferet i 1907 eller umiddelbart efter, da [[Hornbækbanen]] dette år fik tilladelse til at holde ved en lav perron udfor Toldkammeret]]
 
[[Billede:Stationen-1891.jpg|center|250px|thumb|Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stiladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd]]  
 
[[Billede:Stationen-1891.jpg|center|250px|thumb|Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stiladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd]]  
 +
  
  
Linje 6: Linje 7:
  
  
[[Billede:Stationen-ca.1896.jpg|right|thumb|200px|]]
+
[[Billede:Stationen-ca.1896.jpg|right|thumb|200px|Ankomsthallen ca. 1896]]
[[Billede:Stationen-kongeværelse.jpg|275px|center|thumb|Kongeværelset]]
+
[[Billede:Stationen-kongeværelse.jpg|275px|center|thumb|Forgemak til de kongeliges private værelser, som skimtes gennem den halvåbne dør. Afdækningspapiret på gulvet tyder på at billedet er taget umiddelbart inden indvielsen i 1891]]
 +
 
 +
 
 +
 
  
  

Versionen fra 25. jul 2008, 19:29

Stationen fotograferet i 1907 eller umiddelbart efter, da Hornbækbanen dette år fik tilladelse til at holde ved en lav perron udfor Toldkammeret
Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stiladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd


Den 24. oktober 1891 kørte det første tog fra Helsingør Station til Snekkersten og videre ad Nordbanen til København. Inden stationen blev opført og skinnerne lagt langs kysten til Snekkersten, havde Nordbanen endestation på Trækbanen. Skinnerne fulgte da et forløb, der nogenlunde svarer til dagens Nørrevej og Stubbedamsvej.


Ankomsthallen ca. 1896
Forgemak til de kongeliges private værelser, som skimtes gennem den halvåbne dør. Afdækningspapiret på gulvet tyder på at billedet er taget umiddelbart inden indvielsen i 1891




Stationen hviler på 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden, og på disse pæle er der så støbt et fundament. Landets førende jernbanearkitekt P.C. Holsøe skitserede stationsbygningen, men på grund af svigtende helbred, blev det hans efterfølger Heinrick Wenck, der kom til at stå for den egentlige detailprojektering. Stilen kaldes nederlandsk renæssance eller populært ”Christian den Fjerde-stil”. Karakteristisk for stilen er røde teglstensmure med sandsten som et dekorativt element. Hertil svungne gavle, tårne med grønne kobberspir og i hvert fald på Helsingør Station marmorsøjler ved indgangsdøren.

Stationen var meget imponerende og det fortælles at turister kunne forveksle den med Kronborg.


Helsingør Station ca. 1910
Helsingør Station 1907
Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.