Forskel mellem versioner af "Allégade 7 - gavlmaleri"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(Oprettede siden med '==Allégade 7 – Gavlmaleri== ===Murmaleri=== Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et mal...')
 
Linje 3: Linje 3:
 
Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et maleri på gavlen af Allégade 7.
 
Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et maleri på gavlen af Allégade 7.
 
Maleriet, som er malet i akryl med dimensionerne 9mx11m, fremstår som en akvarel i lag-på-lag med nutidens gigantiske containerskibe i baggrunden, et ældre dampskib midt imellem og fortidens sejlskibe forrest i billedet.
 
Maleriet, som er malet i akryl med dimensionerne 9mx11m, fremstår som en akvarel i lag-på-lag med nutidens gigantiske containerskibe i baggrunden, et ældre dampskib midt imellem og fortidens sejlskibe forrest i billedet.
 +
Modellen til dampskibet er det gode skib Martha, kendt fra en dansk film fra 1960erne.
 +
Albatrossen i toppen af billedet skal symbolisere transport over lange afstande.
 +
Udtrykket er realistisk og poetisk på samme tid, og står som en hyldest til skibsfartens historiske udvikling i Helsingør.
 +
Med sin transparente lethed skaber maleriet en stærk kontrast til gavlmaleriet Kongensgade 23, hvis udtryk er massivt og tungt.

Versionen fra 18. mar 2015, 09:19

Allégade 7 – Gavlmaleri

Murmaleri

Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et maleri på gavlen af Allégade 7. Maleriet, som er malet i akryl med dimensionerne 9mx11m, fremstår som en akvarel i lag-på-lag med nutidens gigantiske containerskibe i baggrunden, et ældre dampskib midt imellem og fortidens sejlskibe forrest i billedet. Modellen til dampskibet er det gode skib Martha, kendt fra en dansk film fra 1960erne. Albatrossen i toppen af billedet skal symbolisere transport over lange afstande. Udtrykket er realistisk og poetisk på samme tid, og står som en hyldest til skibsfartens historiske udvikling i Helsingør. Med sin transparente lethed skaber maleriet en stærk kontrast til gavlmaleriet Kongensgade 23, hvis udtryk er massivt og tungt.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.