Kronprinsesse Louise

Hjulfærgen Kronprinsesse Louise. Indsat 1892

I forbindelse med etableringen af jernbaneoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg blev der indgået kontrakt i 1890 mellem DSB og Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri om levering af en enkeltsporet hjuldampfærge.

Færgen blev søsat og navngivet 28. februar 1891 og overtaget af DSB efter den officielle prøvetur i oktober samme år.

Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863.

”Kronprinsesse Louise” gik ind i en fartplan, der omfattede 5 daglige dobbeltture. I fartplanen blev det understreget, at alle tider var angivet i dansk tid, og det tilføjedes, at det var 10 minutter senere end svensk tid. Dette problem blev løst den 1. januar 1894, da Danmark indførte den mellemeuropæiske zonetid.

Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for Kronprinsesse Louise, der kort efter blev solgt til ophugning.